Blog

4 tips voor de installatie van ultrasone sensoren

Ronald Vonk
gemiddelde leestijd 5 minuten

Kennis delen is en blijft wat mij betreft één van de leukste onderdelen van mijn werk. Graag deel ik in deze blog wat tips hoe je een ultrasone transmitter het best kan installeren.  

1. Loodrecht tegenover het vloeistof oppervlak monteren

Wanneer je een ultrasoon niveau transmitter installeert, zorg er dan voor dat de sensor loodrecht tegenover het vloeistof oppervlak wordt gemonteerd. Op het moment dat de sensor niet op deze manier gemonteerd is en dus verkeerd uitgelijnd is, dan zal de echo onder een andere hoek weer het vloeistofoppervlak verlaten. Hierdoor komt het signaal later of zelfs helemaal niet retour bij de sensor. En dit levert dus een verkeerde meting op.

2. Voorkom obstakels bij het uitgaande signaal

Zorg ervoor dat het uitgaande signaal niet wordt gehinderd door obstakels zoals bijvoorbeeld een roerwerk of zuigleiding. Op het moment dat de tank een kegelvormige onderkant heeft, is het van belang om de sensor boven het diepste deel van de tank te plaatsen. Op deze manier krijg je het maximale signaal terug vanaf het vloeistof oppervlak. 

3. Voorkom condensatieproblemen, door gebruik te maken van reflectie ultrasoon sensoren

Als er druppeltjes vormen op een standaard horizontale ultrasone transmitter, wordt het akoestische signaal verzwakt met 50% en soms zelfs meer wat uiteindelijk de betrouwbaarheid van je meting kan verminderen. Op het moment dat je gebruik maakt van een reflecterende ultrasone sensor, dan kunnen de grote druppels niet aan het verticale oppervlak hechten (zie afbeelding).


Door de transmitter dus verticaal te oriënteren, loopt de condensatie van het oppervlak af en loopt je meting geen gevaar. Klik hier voor een voorbeeld van zo’n reflecterende ultrasone niveau sensor. 

4. Ring gebruik

De ring die wordt meegeleverd is niet alleen een afdichting, maar ook meteen een isolator van het ultrasone uitgangssignaal. Zeker in een stalen tank is het van belang dat de sensor in een kunststof verloopring wordt gemonteerd. 

Meer informatie?

Heb je vragen over de installatie van jouw niveau transmitter of wil je sparren over de plaatsing van een nieuwe sensor? Ik vind het leuk om daarin bij te dragen, geef me een belletje dan vinden we samen een passende oplossing. 

Drinkwater via een app

Chris Neyens
gemiddelde leestijd 4 minuten

Tegenwoordig heb je handige apps voor van alles en nog wat. Ik kan ook bijna niet zonder. Gemak dient tenslotte de mens

Walstroomplatform

Wist je dat schepen in diverse havens gebruik maken van een stroomvoorziening die werkt op basis van een 3G-verbinding? Het bedrijf Techelec uit Antwerpen maakt dat mogelijk met behulp van het Techmetrys walstroomplatform. Volgens Europese richtlijnen moeten schippers elektriciteit verplicht aan de kade afnemen (ze mogen in verband met de milieubelasting geen beroep meer doen op een dieselgenerator). Om dit technisch voor elkaar te krijgen, ontwierp Techelec in samenwerking met Schneider Electric en het Havenbedrijf in Antwerpen dit platform met elektriciteitskasten die op afstand worden gemonitord. Technici hoeven hierdoor niet altijd ter plekke te zijn als er een probleem is.

Service via sms

De binnenschipper moet zich van tevoren registreren, zodat de facturatie vlot kan verlopen. Bij het aanmeren hoeft hij enkel het ENI-nummer van zijn schip en het aansluitingsnummer van het stopcontact via sms door te sturen. Hij krijgt meteen een sms terug met een servicemelding waarin staat of de verbinding is gelukt.

Waterlevering

Na ingebruikname van de elektriciteitsvoorziening waren het Havenbedrijf en de binnenschippers lovend over de werking van de kasten. Hiervoor werd voor waterlevering nog gebruik gemaakt van oude kasten waar je 50 eurocent in moest gooien voor een bepaalde hoeveelheid water. Je kent het principe vast wel van de douches op de camping.

Partners Schneider Electric

Toen er behoefte ontstond aan een geautomatiseerd systeem voor water met een rekening achteraf, ontwikkelde de tak Walstroom van Techelec een soortgelijk systeem voor de drinkwatervoorziening op schepen. Opnieuw betrof het een samenwerking met Schneider Electric. En aangezien Hitma de veldinstrumenten van Foxboro – Schneider Electric levert, werden wij ook bij dit bijzondere project betrokken voor de flowmeting. Als Schneider-partners hebben we elkaar als het ware gevonden. Daarnaast werken Zeeland Seaports en Park-line mee aan het ‘walwaterplatform’.

Eerste units in gebruik in 2019

De eerste units werden vorig jaar  in gebruik genomen in de haven van Vlissingen. En ik mocht daar als leverancier van de magnetische flowmeter van Foxboro – Schneider Electric bij aanwezig zijn. Er werd voor een magnetische flowmeter gekozen, omdat water een geleidende vloeistof is. Met een magnetische flowmeter kun je dus uitstekend de hoeveelheid water meten die wordt afgetapt.

Het werkingsprincipe is eenvoudig: Schepen die water willen tappen, koppelen hun slang aan de kast die aan de kade staat. Ze drukken op de groene startknop om water te tappen en gebruiken de rode stopknop als ze klaar zijn. Met een groen of rood lampje wordt aangetoond of het proces goed verloopt of dat er een storing is. 

Handige app

Het betalingssysteem dat aan het systeem is gekoppeld, wordt beheerd door Park-line. De schippers kunnen met een app inloggen en zodra er op de startknop wordt gedrukt, gaat het water stromen. De magnetische flowmeter van Foxboro meet de watercapaciteit. Het instrument is gecertificeerd volgens wettelijke richtlijnen. Met een druk op de rode knop stopt de waterlevering en wordt via Park-line de rekening opgemaakt.

Flowmeter van Foxboro - Schneider Electric

Een modem zendt gegevens van de flowmeter naar Techelec en zij sturen het weer door naar Park-Line. Voor de uitlezing van de gegevens wordt gebruik gemaakt van Modbus-protocol. Bij stroomuitval schakelt het systeem over op een batterij. Er gaat dan automatisch een bericht naar Techelec. Ter beveiliging zit er een alarm op de deur van de kast. Zo kan de werking niet worden gesaboteerd. De leidingen zijn bovendien beschermd om in de winter bevriezing tegen te gaan.

Het is mooi om te zien dat een bijzonder samenwerkingsverband schippers, die de havens van Zeeland Seaport aandoen, ontzorgen bij het verkrijgen van schoon drinkwater. Ondertussen zijn ook andere havens gevolgd en staan er nog een aantal projecten klaar om te worden uitgevoerd.

Nu is het afwachten op een soortgelijke oplossing voor het terugnemen van afvalwater, bijvoorbeeld bij cruiseschepen. We houden het in de gaten…

Dieper inzoomen op ballastwater

Ronald Vonk
gemiddelde leestijd 5 minuten

Ballastwater wordt gebruikt om de diepgang, stabiliteit en krachtenveld van een zeeschip te verbeteren wanneer het schip niet (volledig) geladen is. Niet te verwarren met bilgewater, dit is een mengsel van zoet water, zout water, olie, modder, chemicaliën en andere soorten vloeistoffen dat samenkomt op de laagste plaats op een schip onder de waterlijn, bilge genaamd.

Wanneer een schip volledig geladen is, dompelt dit gewicht van de lading de romp onder in het water. Dit zorgt ervoor dat het zwaartepunt verlaagt en de stabiliteit van het schip daardoor verhoogt. Maar, op het moment dat die lading van boord is, gebeurt het tegenovergestelde. In vroeger tijden werden dan allerlei zware materialen, zoals stenen, in de romp van het schip geladen om de negatieve effecten van het lege schip te compenseren. Dit noemden ze ballast. Maar zoals je je wel kunt voorstellen, was dit niet erg praktisch. Tegenwoordig wordt er daarom gebruik gemaakt van ballastwater. Water wordt in- of uit speciale ballasttanks gepompt, die zich onderaan de romp bevinden. De hoeveelheid ballastwater komt overeen met het gewicht van de ‘ontbrekende’ lading, zodat het schip op dezelfde diepte drijft.

Consequenties van het verplaatsen van ballastwater

Jaarlijks wordt er ongeveer 10 miljard ton ballastwater over de wereld getransporteerd. Water, geladen in de vertrekhaven, komt daardoor terecht in "vreemd" water, namelijk de aankomsthaven. Met ballastwater wisselen schepen, vaak per ongeluk, als een soort varend aquarium, leven uit tussen verschillende werelddelen. Dit heeft niet alleen effect op ecologisch vlak, maar het zou zelfs een negatief effect kunnen hebben op de volksgezondheid. Eén wormpje in ballastwater zou bijvoorbeeld al kunnen leiden tot een verspreiding van een ziekte zoals bijvoorbeeld cholera.

Marine bio invasies in vergelijking tot olievervuiling

De ecologische veranderingen die het verplaatsen van ballastwater veroorzaakt in het water, worden mariene bio-invasies genoemd. Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld olievervuiling, dan is olievervuiling zichtbaar, heeft deze vorm van vervuiling direct een grote media impact, maar herstelt het milieu over het algemeen na verloop van tijd. Marine bio-invasies daarentegen ontstaan onopgemerkt, blijven dat enige tijd en nemen vaak in enorme mate toe. De gevolgen zijn bovendien vaak onomkeerbaar. Zo is bijvoorbeeld de wolhandkrab, oorspronkelijk afkomstig uit Azië, nu aan de Nederlandse kust terug te vinden.

Wereldwijd ballastwaterverdrag

Om dit probleem internationaal aan te pakken, heeft de Internationale Maritieme Organisatie(IMO) voor de controle en het beheer van ballastwater op 15 februari 2004 hetBallast Water Management Plan aangenomen. Eén van de doelen van het plan is omde opname van organismen gedurende het ballasten te verminderen

Belangrijke data:

  • 15 feb 2004: aanname Ballast Water Management Plan
  • 8 september 2017: ratificatie ballastwater verdrag. Vanaf nu moeten nieuwe zeeschepen van 400 GT of meer voldoen aan de D1 standaard. Dit houdt in dat schepen hun ballastwater gedurende de reis moeten wisselen, als er nog geen Ballast Water Treatment System (BWTS) geplaatst is
  • 8 september 2019: De datum waarop bestaande schepen aan de lozingseisen moeten voldoen. Schepen die hun International Oil Pollution Prevention (IOPP) certificaat moeten vernieuwen, moeten voldoen aan de D2 standaard. Dit betekent dat ballastwater aan boord moet worden behandeld of het moet worden afgegeven in de haven. Een IOPP certificaat moet elke vijf jaar worden vernieuwd. Dit houdt in dat alle bestaande schepen tussen 8 september 2019 en 8 september 2024 aan de D2 standaard moeten voldoen.
  • 8 september 2024: alle schepen moeten aan de D2 standaard voldoen
BiT 455X serie voor drukbewaking in ballast water behandeling units op schepen

In navolging op de strengere wereldwijde voorschriften zijn op maat gemaakte oplossingen voor het terugspoelen van ballastwater via filters naar de zee vereist. Barksdale heeft een speciale transmitter ontwikkeld die geschikt is voor deze terugspoel systemen in Ex zones op schepen.

Om de tijd van het reinigingsproces te monitoren is het nodig om ook het drukverschil van het filterelement te meten. Daarom zitten er in de unit twee afzonderlijke compacte en Ex-goedgekeurde zeewaterbestendige transmitters om het werkelijke verstoppingspercentage over het filter te meten, met andere woorden, het verschil tussen twee ingangssignalen op het filterelement. (drukverschiltransmitter)

Deze Barksdale BiT 455X-transmitter is licht en compact van ontwerp. Het heeft een volledig gelaste, robuuste roestvrijstalen constructie en veel Ex-goedkeuringen, waaronder IECEx, samen met een superieure EMI / EMC-bescherming voor deze toepassing.

De belangrijkste voordelen van deze BiT 455X zijn:

  • Verschillende Ex goedkeuringen voor de wereldwijde IECEx
  • HART compatible
  • Nauwkeurigheid ±0.1% & ±0.25% Full Scale Output
  • Zeewater bestendig 316 SS behuizing
  • ½”NPT of M20x1,5 male elektrische connector aansluiting
  • IP66 & IP67
  • NEM 4X, 7 & 9
  • EMI/EMC bescherming
  • Lichtgewicht en compacte uitvoering
  • Verschillende proces aansluitingen
  • Overeenkomstig RoHS en REACH regelgeving

Meer informatie?

Heb je vragen over dit product, of zit je met een uitdaging waar je over wil sparren? Ik help je graag.